Gezondheidscentrum De Kroonsteen – De Vuursteen: een organisatie- en samenwerkingsmodel dat wérkt in de praktijk

Huisarts Jaap Schreuder (69) stopt eind dit jaar als praktiserend huisarts en als voorzitter van de stichting Gezondheidscentrum De Kroonsteen – De Vuursteen. In 1980 was hij een van de grondleggers van De Kroonsteen, bovendien was hij jarenlang bestuurslid van de LHV-Huisartsenkring Nijmegen e.o. Zijn vertrek is een goed moment om stil te staan bij de vraag wat een gezondheidscentrum tot een góed gezondheidscentrum maakt, en hoe de toekomst van De Kroonsteen – De Vuursteen eruit ziet.

De organisatie en infrastructuur van de eerstelijns gezondheidszorg vormen een actueel thema. De Kroonsteen – De Vuursteen, met twee vestigingen in Malden en Molenhoek, is een goed voorbeeld van een organisatie- en samenwerkingsmodel dat werkt in de praktijk, stelt Jaap Schreuder. Schreuder neemt eind dit jaar afscheid als praktiserend huisarts en als voorzitter. Hij vertelt: ‘Tijdens mijn militaire diensttijd werkte ik in het militair revalidatiecentrum en daar merkte ik hoe goed de samenwerking tussen huisartsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, maatschappelijk werkers et cetera was. Terug in de huisartsenpraktijk stelde ik voor deze opzet te volgen. Een collega-huisarts, apotheker en fysiotherapeuten vonden dat eigenlijk direct een goed idee en de wijkverpleegkundigen en maatschappelijk werkers toonden zich zelfs blij verrast. De gemeente was in die tijd aan het groeien, dus de zorgbehoefte groeide ook, en geen van de disciplines beschikte over afdoende huisvesting. Het idee om met elkaar te gaan samenwerken in Gezondheidscentrum De Kroonsteen kwam dus op het goede moment. Het enige minpunt was de hypotheekrente, die op dat moment – in de tijd van de tweede oliecrisis – op twaalf procent stond. We hebben allemaal flink geïnvesteerd, iedereen stond erachter. Dat is ook waarom ik stel dat het ín zijn huidige opzet, samen met De Vuursteen, zo’n goed voorbeeld is. We hebben de samenhangende eerstelijnszorg echt op basis van gelijkwaardigheid en vrijwilligheid vormgegeven. Probeer je dit topdown te doen, dan creëer je meteen je eigen weerstand.’

Het bestuur van het gezondheidscentrum bestaat uit vier aangesloten praktijkhouders en een extern bestuurslid vanuit het patiëntenperspectief. Manager Nancy Stensen noemt de combinatie van zelfbestuur met directe verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de praktijkhouders een belangrijke succesfactor. En Schreuder vult aan: ‘Met een manager die de zorgverleners één aanspeekpunt, één “smoel” geeft, ook voor de uitstraling naar buiten toe.’ Maar dan ben je er nog niet, stelt hij. ‘Je moet zo’n structuur onderhouden, dat gaat niet vanzelf. Zorgverzekeraars hebben ook een verantwoordelijkheid voor continuïteit en managers hebben een rol in de continuïteit van samenwerken. Juist nu, nu veel energie gaat zitten in het opzetten van nieuwe projecten in het kader van wijkgericht werken. We hebben geluk dat we het grootste deel van de populatie bedienen van de twee gemeenten waarin we actief zijn Heumen en Mook & Middelaar. We zijn een goed aanspreekpunt voor alle stakeholders. Het heeft een menselijke maat.’

Download het volledige artikel hier: