Community Abonneren
×

“BeterDichtbij biedt ons ook kansen”

Eerstelijns Centrum Tiel zet ‘ziekenhuis-app’ BeterDichtbij in voor klantvriendelijke communicatie en dat werkt prima

Sinds eind 2016 werkt een aantal regionale ziekenhuizen met de app BeterDichtbij. Daarmee kunnen patiënten direct vragen stellen aan specialisten of het ziekenhuis en onderzoekuitslagen ontvangen. Sommige eerstelijnsorganisaties vreesden gevolgen voor de poortwachtersfunctie van de huisarts. Het Eerstelijns Centrum Tiel (ECT) niet. Deze zomer intensiveerde het de samenwerking met Ziekenhuis Rivierenland door dezelfde app te implementeren.

Het ECT telt twintig samenwerkende disciplines en een multidisciplinaire zorggroep waarin eerste- en tweedelijnszorgaanbieders samenwerken aan de kwaliteit van zorg voor patiënten met chronische aandoeningen. Samen met onder andere de regionale huisartsen en Ziekenhuis Rivierenland zijn programma’s opgezet voor diabetes, COPD, astma, hart- en vaatziekten, kwetsbare ouderen en GGZ. “Dat kon hier ook makkelijk. We zitten in een heel duidelijke regio, met maar één ziekenhuis”, zegt Rob Edelbroek, huisarts en bestuursvoorzitter.

Betrokkenheid

Het Tielse ziekenhuis is lid van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Die club van dertig regionale ziekenhuizen heeft onder meer als doel om de betrokkenheid in de omgeving te versterken, legt Paul Verploegen uit. Hij is voorzitter van de raad van bestuur van Ziekenhuis Rivierenland. “BeterDichtbij is daar een prima middel voor. Ziekenhuis Rivierenland was van begin af aan bij de ontwikkeling betrokken.” Het ziekenhuis gebruikt de app voor een aantal specialismen. De bedoeling is om goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts mogelijk te maken en uitslagen te delen. Het gaat vaak om kleine, praktische vragen, bijvoorbeeld over de voeding van de baby na ontslag of aanvullende vragen aan een gynaecoloog van een patiënt die behandeld wordt voor een fertiliteitsprobleem.

Kansen

In Nederland werken nu zeven regionale ziekenhuizen met de app. Het ECT is de eerste eerstelijnsorganisatie die instapte, vertelt Rob Edelbroek. “Dat was na lang wikken en wegen. Wij zochten naar manieren om klantvriendelijk te communiceren en die biedt BeterDichtbij.” Maar is het nu een bedreiging of een kans voor de eerstelijnszorg? “Na een paar goede gesprekken zijn de bedenkingen weggenomen. Wij zien vooral kansen.” Want deze app kan de functies van de eerstelijnszorg helemaal niet overnemen, aldus Paul Verploegen. “Als iemand pijn in de borststreek heeft, dan zou hij of zij de neiging kunnen hebben om meteen een cardioloog te appen, of een dermatoloog bij eczeem. Maar dan word je via BeterDichtbij eerst doorverwezen naar de huisarts. De app ondersteunt het proces.”

Auteur: Leendert Douma

Download het volledige artikel hier: