COVID-19: alarmerende situatie, snel schakelen is noodzakelijk

Sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland is het telefoonverkeer naar zorginstanties fors toegenomen. Vcare adviseert over mogelijke aanpassingen.

COVID-19 oplossingen

In de huidige crisissituatie staan zorgorganisaties extra onder druk; dat geldt zowel voor ziekenhuizen als verpleeg- en verzorgingstehuizen en de eerstelijnszorg. Vcare adviseert graag over de mogelijke aanpassingen in het communicatieproces, zoals het inzetten van beeldzorg. Het devies daarbij: bescherm uzelf, uw personeel en uw patiënten.

Beeldzorg houdt virussen op afstand

Met Video connect kunt u eenvoudig en veilig een beeldverbinding maken met de patiënt. Op deze manier beschermt u zowel uw personeel als uw patiënten tegen besmetting: de patiënt kan gehoord én gezien worden zonder dat een fysieke ontmoeting nodig is. De patiënt hoeft hier niets voor te downloaden of installeren. Deze oplossing is ook eenvoudig en snel in te richten voor niet-Vcare-klanten.

Beeldzorg als e-consult

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft aangekondigd dat ziekenhuizen vanaf heden het eerste consult ook digitaal mogen voeren. Zo kunnen ze voorkomen dat patiënten naar het ziekenhuis gaan terwijl dat niet noodzakelijk is. Voor het digitale consult ontvangen ziekenhuizen tijdelijk dezelfde vergoedingen van de zorgverzekeraar als voor een regulier eerste consult.

Voordelen

De voordelen op een rij:

  • Meekijken met de patiënt

Doordat u de patiënt kunt zien, kan de urgentie beter bepaald worden. U ziet sneller welke hulp nodig is en hoe acuut. Zo werkt u efficiënter en effectiever.

  • Minder drukte in de praktijk

Doordat de urgentie van zorg beter wordt bepaald, hoeven minder patiënten naar de praktijk, huisartsenpost of het ziekenhuis te komen. Zo verlaagt u ook het besmettingsgevaar voor medewerkers en andere patiënten.

  • Eenvoudig in gebruik

Video connect werkt direct. De patiënt hoeft niets te downloaden en heeft geen inlog nodig. Een smartphone met camera is het enige wat nodig is.

  • Veiligheid en privacy

Beelden worden volledig encrypted en niet opgeslagen. De beeldverbinding is eenzijdig: de zorgverlener wordt niet in beeld gebracht.

Video connect is ook in te richten voor organisaties die nog geen klant zijn bij Vcare.

Andere mogelijkheden

Wat kan Vcare verder doen om uw stroom aan zorgvragen beter aan te kunnen en tegelijkertijd medewerkers te beschermen? De enorme vraag naar informatie en tegelijkertijd het dwingende advies om fysiek contact te vermijden, maken aanpassingen in het zorgcommunicatieproces noodzakelijk. Vcare biedt haar klanten hiertoe de volgende mogelijkheden:

  • Aangepaste meldteksten

Veel mensen bellen uit voorzorg of om informatie over COVID-19 te krijgen. Om deze groep bellers van de benodigde informatie te voorzien, wordt met een aanvullende optie in het keuzemenu de optie geboden een meldtekst te beluisteren met meer informatie over het coronavirus.

  • Thuiswerkplekken

Het kan voorkomen dat uw post, praktijk of afdeling tijdelijk gesloten wordt of dat het wenselijk is dat mensen thuis werken. Wij helpen graag om thuis of op een (andere) uitwijklocatie een werkplek in te richten, waardoor gesprekken op de reguliere manier opgenomen kunnen worden uit de wachtrijen en worden doorverbonden en afgehandeld.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Het coronavirus treft onze gehele maatschappij. In haar rol als communicatiepartner voor alle zorgverleners en patiënten biedt Vcare ook beeldzorg voor niet-klanten.

Voor meer informatie over de oplossingen die Vcare kan realiseren, voor zowel klanten als niet-klanten, kunt u contact opnemen met uw accountmanager of de afdeling Service & Support, via 088-4800 900 of info@vcareconnect.nl

Lees hier meer over de oplossingen van Vcare.