Meekijkconsulten voor het eerst landelijk in beeld gebracht

Meekijkconsulten bieden de huisarts een praktisch hulpmiddel om snel te overleggen met een medisch specialist. Voor het eerst is er nu inzicht in de landelijke initiatieven.

Meekijkconsulten voor het eerst landelijk in beeld gebracht

Een rapport geeft voor het eerst inzicht in de landelijke initiatieven voor het meekijkconsult en de voor- en nadelen van de diverse methoden om hieraan invulling te geven. Het meekijkconsult biedt de huisarts een praktisch hulpmiddel om snel te overleggen met een medisch specialist. “De samenwerking tussen beide disciplines tot dit doel past bij de JZOJP-trend”, zegt adviseur Maaike Rijpma van Proscoop. “Het meekijkconsult begon fysiek, maar dat bleek onvoldoende praktisch. Kostbare tijd van de medisch specialist gaat verloren aan reistijd naar de huisartsenpraktijk. Daarnaast is het logistiek moeilijk in te regelen voor meerdere specialismen en alle huisartspraktijken.”

Beeldbellen

Een telefonisch meekijkconsult is een alternatief met beperkte mogelijkheden, stelt Rijpma. “Beeldbellen lost dit voor een belangrijk deel op, omdat de medisch specialist dan de patiënt en de non-verbale aspecten van de communicatie kan zien. Natuurlijk speelt wel mee of de vraag van de huisarts al dan niet acuut is. Als dat wel het geval is, is even de telefoon pakken toch wel heel handig. Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid van digitale consultatie. De angst dat daarmee steeds vervolgvragen en -antwoorden gepingpongd worden voordat een conclusie wordt bereikt, blijkt onterecht. Voordeel is bovendien dat zowel de huisarts als medisch specialist het op een zelfgekozen moment kan doen, als ze maar goede afspraken hebben over binnen hoeveel tijd er een antwoord moet komen.”

Meekijkconsult

De bereidheid van huisarts en medisch specialist voor het meekijkconsult blijkt per regio te verschillen. “Toch is die er zeker”, zegt Rijpma. “Het voordeel voor de medisch specialist is dat de minder complexe zorgvragen in de eerste lijn blijven, het scheelt dus onnodige verwijzingen. Hierdoor ontstaat in de ziekenhuizen meer ruimte voor complexere zorgvragen. De huisarts leert van de input die de medisch specialist biedt en heeft voor bepaalde vragen na verloop van tijd geen consultatie meer nodig. Niet iedereen betrekt meteen als eerste stap de patiënt er al bij. De betere samenwerking tussen huisarts en medisch specialist wordt al als een mooi begin beschouwd. Maar in de huidige trend van shared decision making is het natuurlijk toch wel wenselijk de patiënt actief te betrekken.” Hier vindt u het rapport.