Regeldruk is wellicht de moeder aller vraagstukken in de gezondheidszorg, ook in de eerste lijn. Alle betrokkenen zeggen er wat aan te willen doen, de praktijk blijkt zeer weerbarstig. In de podcast ‘De toekomst van de eerste lijn’ vertelt Toosje Valkenburg, huisarts en speciaal gezant regeldruk voor het ministerie van VWS, onder meer over tijd als belemmerende factor bij het implementeren van afspraken om regeldruk te verminderen.
Valkenburg benadrukt het belang van bottom-up werken. Betrek het hele team in een zorgorganisatie bij het gesprek over zinnige en onzinnige regels. Stel de vraag wat er weg kan als er maximaal twintig procent van de tijd aan administratie besteed mag worden.
Ze bekritiseert daarnaast het streven naar perfectie. ‘Als je honderd procent juiste verwijsbrieven wilt en daarop gaat sturen, wat roep je dan op? Volledig willen zijn leidt tot te veel, tot overcontrole.’
Maar bovenal bepleit Valkenburg gezamenlijkheid, gedeeld eigenaarschap rondom regeldruk. Betrokkenen kijken al gauw naar elkaar en komen met oplossingen die voortvloeien uit de eigen analyse. ‘Als een partij iets ziet wat niet goed is, ga dan niet zelf de oplossing bedenken, want dat is altijd vanuit een te beperkt perspectief, maar ga met de betrokken partijen aan tafel zitten en bedenk samen de oplossing’. De podcast, een klein half uur, vind je hier

Podcast ‘’De Toekomst van De Eerstelijn’’, Met Toosje Valkenburg staat nu online!
Regeldruk? Je bent er samen van.
‘Als je het als huisartsen en zorgverzekeraar eens bent over iets waarop gecontroleerd moet worden, dan moet je het ook eens zijn over welk controlemiddel daar dan bij hoort. Dat kun je niet eenzijdig opleggen, want dan voelt het toch als wantrouwen.’