Als huisartsen geen innovators zijn, dan richten de gerenommeerde eHealth bedrijven zich rechtstreeks tot de patiënten en worden zij als driver gebruikt voor introductie van zelfmanagement eHealth tools, zegt Jan Jacobs van SmartHealth.
Elke sector heeft zijn klassieke boeken, en in de wereld van hightech marketing is dat bijvoorbeeld ‘Crossing the Chasm’ van Geoffry A. Moore uit 1991. Dat het boek nog steeds relevant is mag een wonder heten in een wereld die voor buitenstaanders vaak van hypes en hijgerigheid aan elkaar lijkt te hangen. Moore’s boek heeft één centraal thema: hoe maak je als technologieproducent de sprong naar de mainstream klant? De grote markt, de hoge volumes.
Wat een huisarts hiervan kan leren? Kijk naar de manier waarop Apple, Google en Samsung met health-producten proberen door te breken naar massamarkten. Reken maar dat die allemaal hun marketingklassiekers kennen.
Patiënten als driver voor eHealth ontwikkeling
Huisartsen zijn pragmatische mensen die beperkt geïnteresseerd zijn in digital health, aldus SmartHealth in De Eerstelijns. Apple, Google en Samsung kiezen voor rechtstreekse benadering patient.