Schaalgrootte is niet langer een vereiste voor e-health innovatie, signaleert Jan Jacobs van SmartHealth in De Eerstelijns.

Schaalgrootte geen voordeel voor e-health innovatie

Er was een tijd dat je schaalgrootte nodig had om te kunnen concurreren met gevestigde spelers in een willekeurige branche. Je had bijvoorbeeld veel geld nodig voor je eigen ICT-infrastructuur, compleet met rekencentrum en systeembeheerders.

Die tijd is voorgoed voorbij. Vijftien jaar geleden had een serieuze startup in Silicon Valley minimaal 50 tot 100 miljoen dollar nodig, een man of honderd personeel en een voorbereidingsperiode van een jaar of twee tot drie voordat een eerste product op de markt kwam.

Toen Facebook eerder dit jaar berichtendiensten Whatsapp overnam voor 14 miljard euro, had het bedrijf 55 mensen in dienst om honderden miljoenen gebruikers te bedienen. En dan is Whatsapp een relatief groot bedrijf: in april 2012 kocht Facebook de fotodienst Instagram met zijn twaalf personeelsleden op voor rond ongeveer een miljard euro in contanten en aandelen.

Dit wil niet zeggen dat elke ondernemer met een aardig idee binnen een jaar miljonair kan zijn. Maar het is een goede illustratie van een cruciale trend: een groot deel van de dienstverlening die je nodig hebt om een onderneming op te bouwen is voor een bedrag per maand te huur via de cloud.

Download het volledige artikel hier: