Community Abonneren
×

Betere overdracht tussen Gezondheidscentrum Asielzoekers en huisartsenpost

Nieuw overdrachtsprotocol maakt zorg voor asielzoekers in ANW-uren efficiënter en sneller

Taalbarrières en cultuurverschillen maken het werk van het Gezondheidscentrum Asielzoekers (GC A) niet makkelijk. Ook de communicatie met collega huisartsenposten kon beter. Dat merkte het gezondheidscentrum onder andere in de overdracht van patiënten naar huisartsenposten bij avond-, nacht- en weekenddiensten. Samen met InEen heeft GC A daarom een pilot opgezet. Vier huisartsenposten deden enthousiast mee. Het leidde tot meer een-op-een overnames van urgentiebepalingen, een uniform overdrachtsprotocol en het terugbrengen van wachttijden.

Door taal- en cultuurverschillen, maar ook door onbegrip en onderlinge vertraging tussen hulpverlenende diensten kan miscommunicatie optreden, vertelt Anja Drent, locatiemanager van de Doktersdienst Groningen, waar het AZC Ter Apel onder valt. “Huisartsen hebben het beste voor en willen alleen maar goed doen, maar soms lopen ze vast.” Het belang van goede zorg en goede samenwerking is alleen maar groter geworden door de hoge instroom van vluchtelingen de afgelopen tijd, stelt Marja Dijkstra, manager van GC A. “De locaties waar asielzoekers worden opgevangen wisselen veel, dus wisselen ook de huisartsen en huisartsenposten waarmee ze te maken krijgen regelmatig. Dat maakt het lastig om continue zorg te bieden.”

Knelpunten

Voor goede zorg buiten inloopspreekuren heeft GC A een Praktijklijn ingesteld. Dat is een centraal georganiseerd medisch call center waar medisch-administratief medewerkers, gediplomeerde praktijkassistenten/triagisten en een huisarts werken. “Door de hoge instroom van vluchtelingen in 2014 en 2015 ontstond er veel druk op de Praktijklijn”, vertelt Marja Dijkstra. Wachttijden en een gestroomlijnde overdracht zijn de knelpunten in het contact met huisartsenposten, legt Elize Ebben uit. Zij is triagiste bij GC A. “Een van de problemen is de wachttijd om connectie te krijgen. Dat geldt niet alleen voor de huisartsenposten, maar ook voor ziekenhuizen, tolken of taxi’s. Het lastige is dat het al die tijd niet mogelijk is om een ander gesprek te voeren.” En als er contact is met de huisartsenpost, dan gebeurt in veel gevallen de triageprocedure opnieuw. Hierdoor kan het soms uren duren voordat een patiënt een arts ziet of de juiste hulp krijgt.

Overdrachtsprotocol

Om dit te verbeteren is in samenwerking met InEen een pilot uitgevoerd. Vier huisartsenposten (Doktersdienst Groningen, Primair Utrecht, Stichting Huisartsenposten Midden-Brabant en Huisartsen Gelderse Vallei) reageerden op de oproep die InEen deed. Samen met hen werd gekeken naar een-op-een overname van de urgentiebepaling van GC A’s Praktijklijn en naar het verkorten van wachttijden door gebruik te maken van een intercollegiale lijn. De ontwikkeling van een overdrachtsprotocol maakt dat heel goed mogelijk. GC A wil de nieuwe werkwijze nu landelijk invoeren.

Auteur: Leendert Douma