Community Abonneren
×

Bundeling acute zorgketens in Spoedeisende Medische Dienst

Is één Spoedeisende Medische Dienst van ziekenhuis, huisarts en GGZ het duurzame antwoord op acute zorgvragen in avond, nacht en weekend?

Een landelijke primeur lonkt: Haagse instellingen onderzoeken of één loket voor basisspoedeisende zorg in de avond, nacht en het weekeinde kan worden gerealiseerd in de regio Haaglanden. In dat geval zou een nieuwe geïntegreerde acute keten deze zorg van 112 meldkamer/ambulancedienst, huisartsenpost, SEH, crisis-GGZ en acute thuiszorg vervangen. Hun callcenters, vervoersdiensten en behandelingen worden dan gebundeld in een zogeheten Spoedeisende Medische Dienst (SEMD).

Twee jaar geleden zette Rob Jansen op papier wat hem had verwonderd bij zij aantreden als voorzitter raad van bestuur bij de Haagse Huisartsendienst SMASH. Dat er drie acute zorgketens in de ANW-uren – die van de GGZ, de eerste lijn en de tweede lijn – naast elkaar functioneerden, vond hij niet logisch.

“Ik denk dat de meeste burgers dat zo ervaren”, zegt hij. “Wat doe je bijvoorbeeld als je kind ’s avonds, ’s nachts of in het weekeinde een knikker heeft ingeslikt? Bel je 112, ga je naar de huisartsenpost of rijd je naar de SEH? Deze onduidelijkheid leidt ertoe dat menigeen zich niet op het juiste adres meldt en dat de werkdruk voor zorgverleners toeneemt.”

Drukte tegengaan

In dezelfde tijd las Jansen over een mogelijke oplossing: de Spoedeisende Medische Dienst (SEMD). In 2012 had accountants- en adviesorganisatie KPMG een rapport hierover uitgebracht in opdracht van de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPHuisartsen). Dit document was voor Jansen de aanleiding met de ketenpartners in Den Haag in gesprek te gaan over een mogelijke SEMD. InEen, LHV en VPH ondersteunen de pogingen. Zij zien de SEMD als een potentieel middel om de toenemende drukte in de acute zorg tegen te gaan.

Inmiddels is er wel wat veranderd, vertelt Jansen. “SMASH, de tweede lijn en de GGZ-crisisdienst hebben bestuurlijke afspraken gemaakt over mogelijke samenwerking tussen de callcenters, samenwerking op vervoersniveau en samenwerking op behandellocaties. En zorgverleners binnen de SMASH en de tweede lijn tréffen elkaar inmiddels op gedeelde behandellocaties. Nu is er nog seriële samenwerking tussen eerste en tweede lijn. Het doel is te komen tot geïntegreerde samenwerking, waarbij de huisarts een regierol heeft.”

Haalbaarheidsstudie

Aan het eind van het jaar moet een haalbaarheidsstudie hebben geleid tot antwoord op vijf belangrijke vragen: Verbetert de gezondheid van de populatie dankzij een SEMD? Stijgt de kwaliteit van de gezondheidszorg? Wat levert het financieel op? Wat zijn de – financiële – effecten voor de afzonderlijke partners? Welke maatregelen kunnen worden getroffen om partijen te compenseren die er financieel op achteruitgaan én om het ervaren werkplezier van de zorgverleners te vergroten? Daarna besluiten de betrokken partijen of ze al dan niet een pilot met een SEMD opzetten.

Auteur: Gerben Stolk

Download het volledige artikel hier: