Welke onnodige bureaucratie ervaar je? En wat zijn oplossingsrichtingen om vorm te geven aan een duurzame, toekomstbestendige verantwoording over geleverde zorg en resultaten? In elk nummer van De Eerstelijns schrijft een zorgprofessional hierover. Ditmaal: leidinggevend doktersassistente Inge Baas en doktersassistente Sandra Buijtenhuis van Gezondheidscentrum De Bilt. Wij roepen collega-zorgverleners op niet altijd de regels te […]

De paarse krokodil: ervaringen van twee doktersassistenten

Welke onnodige bureaucratie ervaar je? En wat zijn oplossingsrichtingen om vorm te geven aan een duurzame, toekomstbestendige verantwoording over geleverde zorg en resultaten? In elk nummer van De Eerstelijns schrijft een zorgprofessional hierover. Ditmaal: leidinggevend doktersassistente Inge Baas en doktersassistente Sandra Buijtenhuis van Gezondheidscentrum De Bilt.

Wij roepen collega-zorgverleners op niet altijd de regels te volgen, maar zich ertegen te verzetten als ze – om het zo maar te zeggen – krankzinnig zijn. Laten we ons nu niet horen, dan zijn er straks nóg meer regels die onnodig tijd opslurpen in het dagelijks werk.

Een voorbeeld? Onlangs had een terminale, thuiswonende patiënt katheterisatiemateriaal nodig. Het moest dezelfde dag worden afgeleverd. Doktersassistente Sandra bestelde het materiaal bij de apotheek. Later belde de apotheek terug: de patiënt was verzekerd bij CZ. Deze zorgverzekeraar heeft sinds een paar jaar als beleid dat katheterisatiemateriaal alleen wordt vergoed als het wordt besteld bij een groothandel en dus niet bij de apotheek.
Niet praktisch
Daarop belde Sandra met de groothandel. Eerst zat ze een tijd in de wacht, daarna werd ze doorverbonden met een verpleegkundige, aan wie ze het hele verhaal uit de doeken deed. ‘Ik moet eerst een intake doen met de patiënt’, zei de verpleegkundige. Uiteindelijk wist Sandra haar te overtuigen dat dit niet bepaald praktisch was gezien de terminale toestand waarin de patiënt verkeerde. Er was spoed bij. Al met al vergde het een half uur om de zaken naar wens geregeld te krijgen: aan het begin van de avond kreeg de patiënt het materiaal bezorgd.

Tegenstrijdig
Het is tegenstrijdig: aan de ene kant willen verzekeraars dat wij patiënten binnen twee minuten telefonisch te woord staan, aan de andere kant worden we gedwongen tot dit soort onnodig tijdrovende klussen. Gelukkig werken wij met een aantal doktersassistentes, maar in een solopraktijk is het eerste niet te verenigen met het tweede.

Auteurs: Inge Baas en Sandra Buijtenhuis, leidinggevend doktersassistente en doktersassistente Gezondheidscentrum De Bilt

Download hier het hele artikel.