De landelijke koepelorganisaties InEen, LHV en NHG presenteren hun gezamenlijke Kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg. Het is een heroriëntatie, waarin samen leren en verbeteren op basis van de intrinsieke motivatie een grotere plaats krijgt dan het naleven van regels en de controle daarop. De wijze waarop huisartsen aan kwaliteit werken, is uitgegroeid tot een ingewikkeld speelveld, […]

Frisse blik kwaliteitsbeleid huisartsenzorg

De landelijke koepelorganisaties InEen, LHV en NHG presenteren hun gezamenlijke Kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg. Het is een heroriëntatie, waarin samen leren en verbeteren op basis van de intrinsieke motivatie een grotere plaats krijgt dan het naleven van regels en de controle daarop.

De wijze waarop huisartsen aan kwaliteit werken, is uitgegroeid tot een ingewikkeld speelveld, stellen de drie partijen. Huisartsen vinden kwaliteit méér dan alleen richtlijnen toepassen en focussen op metingen en uitkomsten. Door de best passende zorg te verlenen, willen ze inspelen op de noden en behoeften van patiënten. De mogelijkheden om hieraan tegemoet te komen nemen toe, maar tegelijkertijd wordt de huisarts gehinderd door toenemende werkdruk en dreigende capaciteitstekorten. Het onbehagen over verantwoordingsvereisten en de daarbij horende administratieve lasten stijgt.

Ondertussen groeit de aandacht voor kwaliteit. Niet alleen bij de huisartsen zelf, maar ook bij patiënten, zorgverzekeraars en toezichthouders. Het Kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg wil in antwoord hierop in beeld brengen wat belangrijk is op het gebied van die kwaliteit.

Downloaden

De gezamenlijke visie Kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg is te downloaden via www.ineen.nl/onderwerpen/kwaliteit Marina, maak jij hier alsjeblieft een doorklikmogelijkheid van?. Hier vindt u ook informatie over het Kwaliteitsbeleid op maat van InEen en de besloten, interactieve bouwplaats Kwaliteit voor leden van InEen.

Auteur: Frank van Wijck

Lees hier het hele artikel.