Michel van de Beek doet een oproep aan onder meer eerstelijnsbestuurders te bewerkstelligen dat huisartsen kunnen doen waarvoor zij op aarde zijn en wat ze het leukst vinden: mensen helpen. Dokters zouden moeten worden omringd door experts en dienstverleners die nevenzaken als zorgadministratie en huisvestingscontracten overnemen.

Pleidooi: huisarts terug naar de kern

Tien jaar geleden deed Michel van de Beek positieve ervaringen op door als zorgverlener terug te gaan naar de kern. “Van huis uit ben ik apotheker. Door samen met leveranciers een passende infrastructuur te realiseren, inclusief externe ondersteuning en deskundigheid op afroep, kon ik me weer focussen op de essentie van mijn vak – patiënten helpen – en had ik geen vijf medewerkers meer nodig.”

Passend en effectief

Tegenwoordig is Van de Beek expert digitalisering en menselijke zorg bij HealthVisionars. Deze stichting in oprichting biedt een platform voor mensen, organisaties en partijen die ervaren dat veel zaken in de zorg nu “best wel gek” zijn georganiseerd en die menen dat het tijd is voor een meer passende en effectieve benadering. Bij het platform zijn inmiddels vijftig dokters aangesloten.

Van de Beek: “Volgens ons kan de huisartspraktijk een kleine organisatie worden. In feite draait het dan om één of meer individuele huisartsen die uitsluitend patiënten helpen, ondersteund door een passende en helpende infrastructuur.”

Smartphone-consult

Een van de andere initiatiefnemers van HealthVisionars is huisarts in opleiding Sabine Fonderson. Bij de meeste consulten is zij haar cliënten van dienst via haar smartphone. Ze zegt: “Op deze manier kan ik me volledig wijden aan patiëntzorg. Als ik straks huisarts ben, ga ik dan ook geen fysieke praktijk openen.”

Of deze werkwijze een idee is voor huisartsen? Fonderson: “Mijn doelgroep – hoogopgeleide expats – is zeer geschikt voor deze benadering. Maar ik heb zelf ook gewerkt in huisartsenpraktijken, en dan hoorde ik patiënten vaak zeggen dat zij het gezien hun volle agenda best lastig vonden helemaal naar de huisarts te komen. Daar zou de eerste lijn meer op kunnen inspelen. Mijn ervaring is in elk geval dat je ook op afstand meestal goed kunt diagnosticeren en geruststellen.”

Lees hier verder:

https://www.slideshare.net/michelvandebeek/toekomstverkenning-huisartsenzorg-het-roer-moet-om-maar-hoe-dan

Auteur: Gerben Stolk