Eerstelijnszorg in 2020: vooruitblik Mike van Eekelen

Eerstelijnszorg in het nieuwe jaar: wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn? Mike van Eekelen, productmanager & consultant bij Vcare, blikt vooruit.

Eerstelijnszorg in 2020

“De zorgvraag blijft groeien. Met de bestaande capaciteit en manier van werken in de eerste lijn is deze zorghonger niet meer te stillen. Zeker nu vacatures steeds lastiger te vervullen zijn. Slimme combinaties van spraak, chat, video, e-consult en tools voor online planning, managementrapportages, triage en diagnostiek kunnen de druk op de eerste lijn verlichten. Patiënten verwachten in toenemende mate ook dat ze op verschillende manieren kunnen communiceren met hun zorgverlener.

Mike van Eekelen

Eerstelijnszorg: veiligheid

“Maar multichannel opereren is in de praktijk nog niet zo makkelijk. Er zijn inmiddels duizenden zorgapps, webbased applicaties en tools beschikbaar. Professionals zien door de bomen het bos niet meer. Ze willen bovendien niet allemaal verschillende applicaties moeten openen op hun werkplek. En in zorggroepen waarbinnen meerdere specialisaties samenwerken, is het handig dat alle informatie over patiënten in één systeem bij elkaar staat. Dubbel registreren leidt immers tot extra werk en risico op fouten. Veiligheid is eveneens een belangrijk aandachtspunt in de eerstelijnszorg. Je werkt met vertrouwelijke patiëntgegevens. Je kunt wel WhatsApp gebruiken om met patiënten te chatten, maar weet je dan zeker dat derden niet bij de informatie kunnen?

Slimme koppelingen

Vcare ondersteunt zorgverleners door applicaties en toepassingen in één omgeving bij elkaar te brengen. Daarbinnen zorgen wij voor slimme koppelingen, die passen bij de specifieke behoeften van de klant. Door te regelen dat informatie zoveel mogelijk via gesloten netwerken wordt gedeeld, bevorderen we de veiligheid. Daarnaast steken we veel energie in het informeren van zorgprofessionals. Alleen zo komt de efficiencywinst die de techniek mogelijk maakt er in de praktijk ook uit.”