Apothekers aan zet

Apothekers zijn aan zet: aan hen de uitdaging om beter in beeld te zijn. Dat was de conclusie van de door ABN AMRO georganiseerde Ronde Tafel Apothekers.

Apothekers ABN AMRO

Apothekers moeten minder bescheiden zijn en meer uitdragen waarom hun deskundigheid onmisbaar is. Anders dreigen partijen als bol.com en initiatieven als Apple Watch deze zorgverleners de loef af te gaan steken. Hierover waren de aanwezigen het eens tijdens de Ronde Tafel Apothekers op donderdag 14 november.

Op initiatief van ABN AMRO lieten in Amsterdam de meest uiteenlopende deskundigen hun licht schijnen over kansen en bedreigingen. Het ene moment klonk de stem van een farmacie-innovator, het volgende ventileerde een jonge apotheker haar opvatting en aansluitend was het woord aan een vertegenwoordiger van de NZa, een zorgverzekeraar of andere partij.
De discussie tussen de acht deelnemers aan de Ronde Tafel Apothekers werd nóg waardevoller dankzij reacties van de bijna zeventig genodigden: apothekers en anderen die zich betrokken voelen bij ontwikkelingen in de sector.

Behandelplan

Rob Boelens, Sectorspecialist medisch van ABN AMRO, vertelt over een ontwikkeling die de toekomst van apothekers kan bedreigen. “Tijdens de avond werd bijvoorbeeld bol.com genoemd. Iemand die iets onder de leden heeft, kan kiezen tussen snel een medicijn thuisbezorgd krijgen door bol.com of in de rij staan bij een apotheek. Menigeen kiest voor de digitale weg. Daarmee wordt vergeten dat de apotheker alles weet over medicatie. Neem mensen met polyfarmacie. De apotheker heeft een behandelplan, weet precies hoe alle verschillende stofjes werken en wat wel en niet raadzaam is.”

Els Hogenbirk is ook Sectorspecialist Medisch bij ABN AMRO. Zij zegt: “De buitenwereld blijkt onvoldoende te beseffen dat de apotheker een zorgverlener is in plaats van een doosjesschuiver.”

Apothekers

Dit sluit aan bij een stelling tijdens de avond: apothekers moeten weer zorgverlener worden. Boelens: “De conclusie was dat de gemiddelde apotheker zeventig procent van zijn tijd bezig is met logistiek en dertig procent met zorg.” Hogenbirk: “De meeste genodigden waren het erover eens dat de apotheker meer zichtbare zorg moet verlenen. Hun mening: de patiënt is winnaar als huisarts en apotheker om hem heen gaan staan en doen waar ze het best in zijn. De huisarts als degene die de patiënt en zijn sociale omgeving kent en diagnosticeert, en de apotheker als de voorschrijver van medicatie.” Boelens: “Deze discussie was het gevolg van de prikkelende stelling ‘De apotheker schrijft de medicatie voor’. Uit de zaal klonken instemmende geluiden. Een redenering: de huisarts heeft het erg druk, dus is het geen goed idee als de apotheker – deskundig op het vlak van voorschrijven – de huisarts ontlast?”

Hier vindt u meer informatie van ABN AMRO voor zorgverleners.

Lees hier meer over dit onderwerp.

Auteur: Gerben Stolk