Covid-19 en digitalisering: ‘Doorbraak in zorg op afstand’

Covid-19 heeft het belang benadrukt van digitalisering in de gezondheidszorg. De coronacrisis betekent de doorbraak van zorg op afstand, stelt Alex Damaschek.

Covid-19 en digitalisering: ‘Doorbraak in zorg op afstand’

Zorg op afstand verlicht de druk op de eerste lijn, stelt Alex Damaschek. Daarmee zegt hij niets nieuws, aldus de commercieel directeur van Vcare, want de techniek is er al geruime tijd. Maar zorgaanbieders zijn lang terughoudend geweest om er gebruik van te maken. Door de coronacrisis is dat razendsnel veranderd.

Een voorbeeld: een aantal maanden geleden sprak Damaschek met de zorgverzekeraars over de opties videobellen en diagnose op afstand. “Ze vonden beide heel interessant, maar op de vraag of het declarabel kan worden gemaakt, werd het stil”, zegt hij. “Zeker toen duidelijk werd dat de patiënt er geen arts mee consulteert, maar een algoritme.”

Declareren als digitaal consult

Nu mogen videobellen en diagnose op afstand ineens wel als digitaal consult worden gedeclareerd. “Maar het is jammer dat daarvoor een coronacrisis nodig was”, zegt Damaschek. “Het kan al lang en het kan de druk op de huisartsen wegnemen en patiënten helpen.”

Hoe dan ook, de aandacht ervoor is er nu wel. “We zien een enorme toename in de vraag naar het implementeren van beeldbellen”, zegt hij. “Het zijn echt tientallen aanvragen per week, zowel van huisartspraktijken als op huisartsenposten. En de systemen die we plaatsen, worden ook daadwerkelijk tientallen keren per dag gebruikt. De volgende stap hebben we ook al in voorbereiding: de introductie van een digitaal medisch paspoort, waarmee de gegevens van de patiënt die daarvoor toestemming geeft veel sneller kunnen worden uitgelezen en geanalyseerd. Die toepassing scheelt echt tijd in een call.”

Covid-19 en digitalisering

Verwacht Damaschek dat Covid-19 een boost gaat geven aan digitalisering en zorg op afstand? “O ja, dit is de doorbraak”, zegt hij resoluut. “Dit is een blijvertje, daar ben ik van overtuigd. Zowel zorgaanbieders als patiënten onderkennen nu het belang ervan. Veel meer werkwijzen zullen veranderen, in de zorg en in andere sectoren. Het geldt ook voor de manier waarop wij zelf communiceren. Wij zitten in Enschede, waarom zou ik naar Den Haag gaan voor een presentatie die ook prima via beeldbellen kan?”

Lees hier meer artikelen van Vcare.

  1. Ik zie vooral de voordelen belicht en daardoor heeft het een beetje een advertorialgehalte. In een gewogen stuk zou het wat evenwichter gebracht worden en zou het als hulpmiddel neergezet worden niet als doel.

    1. Dag Robert, bedankt voor je reactie. In de volgende editie van De Eerstelijns gaan we wederom in op dit onderwerp, dan vanuit het perspectief van een zorgprofessional die al geruime tijd ervaring heeft met zorg op afstand en die daarom ook de beperkingen ervan kent. Dit zet hij in dit volgende artikel helder uiteen.

Comments are closed.