Corona: doorbraak digitaal contact met patiënt

Corona: heeft het ons ook iets goeds gebracht? Jazeker, de crisis lijkt de definitieve doorbraak van digitaal contact met patiënten te betekenen.

Corona: doorbraak digitaal contact met patiënt

Winston Texel, sectorspecialist medisch bij ABN AMRO, is trendwatcher zorg en zorginnovatie binnen de huisartsen- en apothekersbranche. “Een van de vijf belangrijkste trends die wij als ABN AMRO hebben gesignaleerd, is de behoefte aan digitalisering en de noodzaak ervan. We maakten ons al een tijd zorgen dat huisartsen een achterstand aan het oplopen waren. Maar zie: de coronacrisis heeft de komst en het gebruik van digitale werkwijzen versneld.”

Animo

Gordon Oron onderschrijft dit. De huisarts uit Leerdam vertelt dat in de duo-praktijk waar hij werkt al een poos veelbelovende applicaties op de plank lagen en dat deze werden afgestoft onder invloed van Covid-19. Oron schetst de oude situatie: “Ik had altijd al interesse in de toegevoegde waarde van ict. Daarom is een paar jaar geleden een patiëntenportaal geïmplementeerd om online afspraken te maken en zo de telefoondruk tegen te gaan. We introduceerden ook eConsult. In beide gevallen viel de belangstelling tegen: patiënten en zorgverleners toonden weinig animo.”

Dat veranderde na de intrede van corona. Oron: “Vooral mensen met niet-acute huidproblemen gebruiken eConsult. In een beveiligde e-mailomgeving sturen ze een foto van de huid, waarna de huisarts de diagnose stelt, advies geeft of een recept uitschrijft. Er zijn weinig verwijzingen naar het ziekenhuis.”

Beeldbellen

Maar de meest gebruikte digitale toepassing is beeldbellen. Oron: “In de eerste twee crisisweken hebben we veel reguliere zorg afgevangen met telefonische triage. Dat begon aan mij te knagen. Zo lukte het me niet goed genoeg om telefonisch de zorgen weg te nemen bij een moeder van een kind dat zich niet lekker voelde. Het non-verbale contact ontbrak. Toen dacht ik: we gaan beginnen met beeldbellen. Ik ben er positief over, want hiermee heb je wél de connectie met de patiënt. De kwaliteit van de gesprekken heeft mij positief verrast en bovendien is een videoconsult vaak efficiënter dan een persoonlijk consult, meer to the point. Mede vanwege de tijdbesparing denk ik dat het een blijvertje wordt. Wij kunnen 20 tot 25 procent van de consulten doen met beeldbellen.”

Zetje in de rug

Shèra Kluin is manager van de Hagro Huizum Leeuwarden. Via Doktersdiensten Friesland, de innovatietak van huisartsenondersteuner Dokterszorg, werkt zij voor twee groepspraktijken en een solopraktijk. Welke ontwikkelingen zag ze dankzij corona een zetje in de rug krijgen?

“Iedereen heeft nu ervaren dat het geen onoverkomelijke aanpassingen vergt om een praktijk te delen. Al een tijd bespraken wij regelmatig de mogelijkheid om gedurende zes weken in de zomer op waarnemersniveau van drie praktijken naar één te gaan. Dat zou meer collega’s de kans op vakantie geven. Niet iedereen was enthousiast. Maar nu moesten we ineens onder druk van corona één gezamenlijke ‘vieze praktijk’ organiseren. Binnen anderhalve week was het gebeurd. De reacties zijn positief. Het zou me niet verbazen als we al in deze zomer overgaan op één praktijk in plaats van in 2021, zoals was besloten.”

Corona: doorbraak

Betekent corona ook een doorbraak op andere gebieden? Kluin voorziet dat de praktijken elkaar vaker weten te vinden nu intensieve samenwerking is ontstaan in de coronatijd. “Niet alleen binnen de huisartsengroep, maar misschien ook breder: binnen Leeuwarden, regio en provincie. Kunnen we bijvoorbeeld gezamenlijk de continuïteit van huisartsenzorg in Friesland aanvliegen?”

Lees hier meer artikelen van onze partner ABN AMRO.