Huisarts: digitaal consult met persoonlijk patiëntencontact

De huisarts die digitaal gaat? Ja, het kan, schrijft Linda Raven van Zilveren Kruis. “Die digitalisering zorgt juist voor meer verbinding.”

Huisarts: digitaal consult met persoonlijk patiëntencontact

Linda Raven is zorginkoper Noordoost-Nederland bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis. In de column ‘Over 5 jaar’ zegt ze dat het niet anders kán dat de huisartsenzorg een enorme sprong gaat maken. Raven noemt onder samenwerking en kennis van digitalisering als middelen om het huisartsentekort tegen te gaan. Daarbij wordt eHealth niet ingezet om iets extra’s te doen, maar als een nieuwe manier van werken. Dankzij inzet van digitale technieken zal er meer tijd zijn voor persoonlijk contact met de patiënt.

Huisarts digitaal

De huisarts gaat dus vaker digitaal. Raven schrijft: “De huisarts heeft ruimte voor langere consulten en een lege(re) wachtkamer. Patiënten hebben voor eenvoudige hulpvragen via chat of telefoon laagdrempelig rechtstreeks contact met de huisarts. Ze hoeven niet voor alles langs te komen. De patiënt kan zelf een vervolgconsult inplannen dat dan twintig minuten duurt in plaats van de gebruikelijke tien minuten.”

Lees hier meer over dit onderwerp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *