eHealth geen aparte categorie binnen de zorgverlening

eHealth, digitalisering en informatietechnologie zijn geen aparte categorie binnen de zorgverlening. Het gaat gewoon om betere zorg, aldus Erik Gerritsen.

eHealth geen aparte categorie binnen de zorgverlening

Zorg zal altijd primair mensenwerk zal blijven. Maar dat is nog geen reden om weg te lopen voor digitale toepassingen als die tot betere zorg leiden. Zorg die de professional ontzorgt en die de patiënt beter maakt en meer ruimte geeft voor eigen regie dus. Dat schrijft Erik Gerritsen, secretaris-generaal ministerie van VWS, in een column over zorgtechnologie voor De Eerstelijns.

Digitale toepassingen zijn volgens hem “niet belangrijk omdat het wordt gezegd door een man in een pak die bij het ministerie van VWS werkt en geen praktijkervaring heeft in de zorg. Het is belangrijk om praktische redenen. Bijvoorbeeld omdat het geen meerwaarde heeft voor een patiënt om vrij te nemen van zijn werk, in de file te staan en in een wachtkamer te zitten voor een consult van vijf minuten dat ook via een digitale toepassing had kunnen plaatsvinden. Een toepassing bovendien die patiënt en behandelaar de ruimte geeft om direct tot de kern van de zaak te komen omdat die patiënt vooraf zelf al zijn vitale functies heeft gemeten en via een beveiligde verbinding heeft doorgegeven aan die behandelaar.”

eHealth

eHealth, digitalisering en informatietechnologie? Gerritsen gaat in op voorbeelden vanuit de praktijk, van artsen, verpleegkundigen en patiënten. “Tot voor kort op bescheiden schaal, maar door de coronacrisis ineens massaal”, schrijft hij. “Om toch continuïteit van zorg mogelijk te maken, werd iedereen gedwongen tot maximale inzet van zorg op afstand. Daarbij klonk heel vaak: dat valt best mee. Inmiddels klinkt weer: nu kunnen we wel weer terug naar hoe we het altijd deden. Maar dat is niet zo, want onnodig contact voorkomen blijft een aspect van kwaliteit van zorg en dus een reden om te kiezen voor ‘digitaal tenzij’.