Gezondheidstechnologie steeds belangrijker in de eerste lijn

Gezondheidstechnologie: Philips zet hiermee niet alleen in op ziekenhuizen. Ook de eerste lijn en andere zorgsectoren spelen een steeds belangrijkere rol.

Gezondheidstechnologie steeds belangrijker in de eerste lijn

Bert Verdonck, business leader population health management international, vertelt: “De meeste mensen zullen Philips op het gebied van gezondheidszorg vooral geassocieerd hebben met CT- en MRI-scanners en andere apparatuur die in ziekenhuizen wordt gebruikt. Maar wij zien al lange tijd de uitdagingen waarmee de zorg over de domeinen heen te maken krijgt. Onze strategie is er daarom op gericht op te schuiven in de keten, omdat we het belang zien van preventie en snelle diagnostiek.” Philips gelooft dat hier ook een belangrijke rol ligt voor de huisarts. Door een aantal overnames, zoals VitalHealth, heeft Philips zich meer kunnen toeleggen op de eerste lijn.

Digitale transformatie

Philips heeft een digitale transformatie doorgemaakt”, benadrukt Verdonck. “Het belang van data en data-uitwisseling is enorm toegenomen. Hierbij zien wij een belangrijke rol voor population health management, in de industrie al een bekende term. De kern voor zorgverleners is om niet alleen naar individuele patiënten te kijken, maar naar groepen met soortgelijke gezondheidskenmerken. Uit die groepen kunnen zorgverleners met data overeenkomstige gezondheidsfactoren destilleren, als basis om de zorg voor hen te optimaliseren. In de eerste laag gaat het om zaken als leeftijd en ziektebeelden, maar je kunt het ook verder uitwerken. De persoon met diabetes die netjes iedere drie maanden op controle komt versus de persoon met diabetes die hierin minder trouw is en die ook andere ziektes heeft bijvoorbeeld. En een huisartspraktijk heeft als geen ander zicht op de gezondheid van patiënt én behoeftes van de lokale patiëntpopulatie.”

Integraal beeld

Verdonck zegt in te schatten dat veel huisartsen dit al doen op basis van ervaring en intuïtie. “Maar soms verwijzen ze nog te vroeg of te laat”, zegt hij, “en ze weten ook niet altijd of de behandeling aanslaat die na verwijzing volgt. Ketenzorg – bijvoorbeeld voor diabetes en astma/COPD – is een stap in de goede richting. Maar veel patiëntproblematiek valt daar niet onder en wordt nog niet geoptimaliseerd. De huisarts weet nog niet of verwijzing naar bijvoorbeeld de ggz of de fysiotherapeut de juiste keuze is.”

Gezondheidstechnologie

Het is waardevol om in te zetten op directe patiëntbetrokkenheid, aldus Verdonck. Hij geeft een voorbeeld van de rol die gezondheidstechnologie hierbij kan spelen. “We hebben software voor zelfmanagement ontwikkeld, waarin we een portal voor de zorgprofessionals die bij een patiënt betrokken zijn combineren met een interface op pc of app voor de patiënt met taken, informatie en een chatfunctie. Het maakt zorg op afstand mogelijk, zodat de patiënt minder op zijn zorgvraag gericht hoeft te zijn en meer ruimte krijgt voor focus op zijn dagelijkse leven. Praktijkcases bewijzen dat dit tegelijkertijd ook voor de zorg voordeel heeft. Neem bijvoorbeeld Gezondheidscentrum Nijkerk, dat met zorg op afstand voor mensen met COPD verwijzingen naar het ziekenhuis wegens exacerbaties wil verminderen.”