Gezondheidscentrum: de meerwaarde anno 2020

Het gezondheidscentrum deed ooit zijn intrede met iets nieuws: structurele multidisciplinaire samenwerking. Inmiddels is dit gebruikelijk in de hele huisartsenzorg.

Juist in deze tijd is het gezondheidscentrum een interessante en waardevolle manier om de zorgverlening te organiseren. Dat zeggen Francine Francke en Annemiek Beukman, respectievelijk directeur GAZO Gezondheidscentra in Amsterdam en bestuurder Gezond op Zuid in Rotterdam.

Ze willen zich niet afzetten tegen de huisartsenzorg in de traditionele zelfstandige praktijken, maar benadrukken dat het gezondheidscentrum volledig is toegesneden op de zo broodnodige samenwerking, efficiëntie en innovatie. Bovendien biedt het gezondheidscentrum ruimte aan de bevlogen huisarts die geen zelfstandig ondernemer wil zijn en graag ontzorgd wil worden op administratief en facilitair terrein.

Onder één dak

“Samenwerking zit in onze genen”, zegt Francke. “Met verschillende disciplines onder één dak is intensief samenwerken geen vraag. Onze wijkgerichte aanpak vergroot bovendien onze kennis van de wijk. Dankzij die contacten en kennis wordt ons externe netwerk sterker. Voor een kleine zelfstandige praktijk is dit allemaal veel ingewikkelder.”

Beukman vult aan: “Onder één dak gehuisvest zijn is geen voorwaarde voor goede samenwerking, maar het helpt enorm. In een centrum ontstaat samenwerking bij het koffiezetapparaat en tijdens de lunch. Juist dit ongeplande overleg heeft meerwaarde. Hetzelfde gebeurt als je schuldhulpverlening, welzijn en het gezondheidscentrum bij elkaar zet in één gebouw. Ook dan krijg je een dynamiek van bij elkaar binnenlopen en snel schakelen om problemen op te lossen.” Niet onbelangrijk: door het brede aanbod van zorg en diensten komt het accent op gezondheid te liggen, zegt ze. “Het gaat niet meer alleen over de medische aandoening, maar ook over preventie en kwaliteit van leven.”

Gezondheidscentrum

Francke: “Ik vind dat het gezondheidscentrum meer erkenning verdient als een mooie vorm om huisartsgeneeskunde te bedrijven. Je kunt je zelfs afvragen of al die kleine praktijken nog wel de toekomst zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat we veel sterker moeten inzetten op een georganiseerde eerste lijn. Denk ook aan het huisartsentekort, bijvoorbeeld in plattelandsgebieden. Waarom moet één zelfstandige huisarts op zoek gaan naar een andere zelfstandige? Waarom zet je daar geen grotere organisatie op die deze verantwoordelijkheid op zich kan nemen? Het concept van het gezondheidscentrum maakt de zorg flexibeler en aantrekkelijker. In veel stukken die ik lees, óók van de LHV, komt het gezondheidscentrum maar marginaal aan de orde. In het nadenken over de toekomst van de huisartsenzorg zou het gezondheidscentrum nadrukkelijker een plaats moeten krijgen.” Hier leest u ervaringsverhalen van huisartsen.

Auteur: Auteur: Karen Voors