Event Abonneren
×

Online nascholen: een must in coronatijd

Online nascholen is niet meer weg te denken in de huisartsenzorg. In coronatijd vinden bijna alle nascholingen online plaats. Hoe organiseert KOH dit?

Online nascholen: een must in coronatijd

Tot begin vorig jaar werden vooral fysieke nascholingen georganiseerd, nu vinden bijna alle nascholingen online plaats. Een must, want ook in coronatijd is bijblijven in je vak en op peil houden van deskundigheid noodzakelijk. Maar wat betekent dit voor de organisator, spreker en deelnemer?

Startklaar

“We vielen letterlijk helemaal stil.” Jiska Pingen, manager Nascholing van KOH (Kenniscentrum Nascholing, Accreditatie en Taakherschikking), klinkt nog steeds verbaasd. Het gehele nascholingsprogramma stond vanaf maart 2020 in één keer ‘on hold’. “Jammer, want het programma stond volledig op de rails, de presentaties waren gereed, de sprekers voorbereid. We stonden startklaar.”

Onderscheidend

De gedwongen adempauze gaf de organisatie vervolgens wel de gelegenheid de vereiste ommezwaai te maken naar online nascholen, vanaf september 2020. “Ons uitgangspunt was dat de kwaliteit van de nascholing er niet onder mocht lijden. Ook in onze online nascholing wilden – én willen – we onderscheidend zijn. We besloten daarom hier volop op in te zetten.”

Bijvoorbeeld door een eigen studio in te richten van waaruit de online nascholingsactiviteiten plaatsvinden, de medewerkers te scholen in online didactische werkvormen en te zorgen voor optimale technische en didactische ondersteuning van de sprekers. “We overleggen met hen van tevoren hoe ze hun presentatie zo aantrekkelijk en interactief mogelijk kunnen maken, met een quiz, poll of woordwolk. Voor de sprekers is dat plezierig, ze hebben daardoor meer zekerheid dat de deelnemers thuis actief meedoen. Bovendien nemen we hen de techniek zoveel mogelijk uit handen. In de studio is een moderator die zorgt voor de communicatie tussen deelnemers en sprekers, en een technicus voor alle technische ondersteuning. De spreker kan zich geheel richten op de inhoud van de presentatie.”

Online nascholen

Pingen vervolgt: “We zijn als KOH in het diepe gegooid, maar het resultaat mag er zijn. Dat blijkt ook uit de positieve evaluaties van de deelnemers. Ze vinden het leerrendement veelal even groot als bij fysieke nascholingen. En ook online kun je prima bijblijven in je vak en je accreditatiepunten behalen. Deelnemers hopen dat ze straks kunnen kiezen tussen online en fysiek nascholen. Ik denk dat ze dat per onderwerp en werkvorm zullen afwegen. Wil je alleen kennis opdoen, dan sla je thuis je laptop open. Maar gaat het om samenwerken of ervaringen uitwisselen, dan kies je eerder voor een fysieke bijeenkomst. ‘Hybride’ nascholen, dat wordt de toekomst.”

Auteur: Michel van Dijk