Event Abonneren
×

Snellere en slimmere samenwerking Doktersdienst Groningen en het Martini Ziekenhuis bij spoedpatiënten

Patiënten die via de Doktersdienst Groningen naar de spoedeisende hulp van het Martini Ziekenhuis worden verwezen, hoeven niet langer met een papieren verwijzing op pad.

Met poed beschikbaar

Sinds kort vindt de verwijzing van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp digitaal plaats. Dit komt de snelheid ten goede en ondersteunt de kwaliteit van de patiëntenzorg.

Door de invoering van de digitale verwijzing van de huisartsenpost Doktersdienst Groningen (DDG) naar het Martini Ziekenhuis, wordt een patiënt automatisch in het informatiesysteem op de Spoedeisende hulp getoond.

Xandra Bodewes, SEH-arts in het Martini Ziekenhuis licht toe: “De verschillende computersystemen van de DDG en het ziekenhuis zijn nu beter op elkaar aangesloten. Daardoor komt de verwijsbrief van de huisartsenpost meteen na verzending digitaal bij ons binnen. Deze wordt automatisch aan ons patiëntendossier gekoppeld, waardoor alle relevante informatie op één plek staat. Het maakt het proces voor zowel patiënt als zorgverlener efficiënter. Voor verwijzingen vanuit ambulances werken we van het ziekenhuis al een poos op deze manier samen en dat bevalt goed.”

Barth Nieman, manager DDG, beaamt dit: “Los van het feit dat de patiënt sneller de juiste zorg kan ontvangen, hoeft hij ook zelf geen documenten meer mee te nemen van de huisartsenpost naar de spoedeisende hulp. Het is fijn dat we vanuit de huisartsenzorg kunnen bijdragen aan een zo goed mogelijke overdracht van de patiënt aan de SEH.”

Bundeling van krachten in de acute zorgketen

Bij de digitale spoedverwijzing tussen DDG en het Martini Ziekenhuis waren de ICT-leveranciers Topicus en ihomer betrokken. Door de krachten te bundelen is de digitale spoedverwijzing tot stand gekomen. Naast de SEH’s die werken met Chipsoft-HiX, kunnen nu ook SEH’s die werken met AZNConnect van ihomer vanaf nu beschikken over deze overdracht. Idem geldt voor huisartsenposten die werken met Topicus HAP en CGM Callmanager. Voor meer informatie of om aan de slag te gaan, kunt u contact opnemen via info@metspoedbeschikbaar.nl

Over het programma Met spoed beschikbaar

Het programma Met spoed beschikbaar helpt zorgverleners in de acute zorg met de realisatie van digitale uitwisseling van gegevens. Door betere gegevensuitwisseling worden zorgverleners beter ondersteund in hun werk, waardoor de patiënt sneller de juiste zorg ontvangt.

De landelijke branche- en beroepsorganisaties van spoedzorgaanbieders, het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, VZVZ en Nictiz werken in het programma Met spoed beschikbaar samen om de digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorgketen te realiseren. Lees hier meer over Met spoed beschikbaar.

  1. Waarom is dit een nieuwswaardig feit? Het is eerder schandelijk dat dit nog niet zo was. Via Zorgdomein is het al jaren mogelijk om een pt direct digitaal te verwijzen naar een SEH.

    1. Een terechts vraag natuurlijk Edith. Heb je zelf ook een idee wat het antwoord kan zijn? Want als dit via Zorgdomein al jaren mogelijk is en wat hierboven staat is toch nieuws, wat zegt dat dan over de communicatie tussen huisartsenpost en spoedeisende hulp?

Comments are closed.