Vervolgzorg: beslisondersteuning voor de eerste lijn

Vervolgzorg: naar welke aanbieder kan de patiënt het best worden verwezen vanuit de huisartsenpraktijk? ZorgRank ondersteunt bij de beslissing.

Vervolgzorg: beslisondersteuning voor de eerste lijn

“Een huisarts verwijst vaak op basis van zijn kennis en ervaring. Dat is niet per definitie de meest actuele informatie, dus de patiënt wordt niet altijd verwezen naar de zorgaanbieder die voor hem het meest geschikt is. Wij bieden die informatie wel: een hapklaar overzicht van alle benodigde data waarmee de huisarts en patiënt hun keuze kunnen bepalen.”

Dat zegt Jeroen Homberg. Hij is manager business development bij Mediquest. Samen met huisartsenverwijsbureau Tipp lanceerde het bedrijf in oktober 2019 ZorgRank. Tipp is een dochteronderneming van ZIO, eerstelijnszorgbedrijf in Maastricht en Heuvelland.

Persoonlijke voorkeuren

Homberg legt uit wat ZorgRank inhoudt. “Het is een algoritme dat leidt tot een match tussen vraag en aanbod op het vlak van vervolgzorg. Bij ‘vraag’ gaat het onder meer om verwijsreden. Eenvoudig gezegd: als een patiënt borstkanker heeft, moet ze terechtkomen bij een ervaren borstkankerspecialist die deze zorg ook aanbiedt. Andere onderdelen van de vraag zijn persoonskenmerken, maar ook de verzekeringspolis. Werkt de beoogde medische specialist in een ziekenhuis dat contractafspraken heeft met de betreffende zorgverzekeraar? Verder heeft een patiënt persoonlijke voorkeuren. Misschien wil de patiënt bijvoorbeeld snel worden geholpen en is de patiënt bereid daarvoor te worden behandeld buiten de eigen regio. En vanzelfsprekend speelt urgentie een rol; soms vindt de huisarts dat iemand op korte termijn moet worden gezien door een specialist.”

Aanbod

De aanbodkant brengt ZorgRank ook gedetailleerd in beeld. Homberg: “We hebben de actuele data over alle medisch specialistische zorg in ons land, inclusief de wachttijden, contracteerinformatie en kwaliteit. Dat laatste onderdeel is onder meer gebaseerd op ervaringen van patiënten en huisartsen met medisch specialisten. Ook hebben wij de zogeheten KWIC-score ontwikkeld, mede op basis van geregistreerde kwaliteitsdata van Zorginstituut Nederland.”

Vervolgzorg

Nadat in de eerste lijn de vraag voor vervolgzorg in kaart is gebracht, zijn drie scenario’s mogelijk, vertelt Linda Wijnen-Smeets, accountmanager bij Tipp. “Samen met ZIO hebben wij de Zorgnavigator ontwikkeld. Daarin worden de resultaten van ZorgRank gevisualiseerd. Zie het als een zoek- en vergelijkingswebsite waar je de top-3 of top-5 van best passende aanbieders krijgt gepresenteerd. Scenario één is dat patiënt en huisarts samen een keuze maken. Scenario twee is dat de patiënt thuis zelf inlogt op de zorgnavigator en zijn keuze bepaalt. Scenario drie is dat een medewerker van ons huisartsenverwijsbureau contact zoekt met de patiënt om gezamenlijk de beste vervolgstap uit te kiezen. Na de beslissing over de vervolgzorg wordt vanuit ZorgRank automatisch de verwijsinformatie naar de gekozen zorgaanbieder gestuurd.” Homberg: “Dit is te vergelijken met hoe ZorgDomein werkt. ZorgRank kan ook worden geïntegreerd met bijvoorbeeld het HIS of KIS.” Hier vindt u meer informatie over ZorgRank.