Event Abonneren
×

Startende huisarts ondersteund in praktijkhouderschap

Startende huisartsen kunnen door Evodoc worden ondersteund in praktijkhouderschap. Uitgangspunten: kleinschaligheid, persoonlijk contact en digitalisering.

Met drie kinderen heb je nogal eens de huisarts nodig. “Ik vond het behoorlijk gedoe om daarbij steeds te moeten bellen naar een lijn die bezet is, bij bezoek aan de praktijk te lang in de wachtkamer te moeten zitten en uiteindelijk in de spreekkamer te moeten horen: we zien het nog een weekje aan”, zegt Siu-Fung Chan. “Dat moest efficiënter kunnen, dacht ik. Dus schreef ik me in bij Westerdokters, het initiatief van Vladan Ilić, om te zien hoe dat me beviel. Heel goed dus, merkte ik al snel. Je opent de app die dit initiatief biedt, stuurt een bericht met eventueel een foto erbij en hebt binnen een paar uur een reactie. Natuurlijk is er ook gewoon een spoedlijn en kun je ook naar de praktijk toe als het nodig is, maar heel veel vragen kun je direct digitaal afhandelen.”

Zelfzorg

Chan had Ilić wel willen betrekken bij het initiatief voor wat uiteindelijk Evodoc ging heten, waarover hij met zijn kompanen Pieter Jeekel en Nicole van Loy brainstormde, omdat digitalisering daarin een van de onderwerpen was. “Pieter en Nicole waren de mensen achter Zelfzorg Ondersteund, dat ook gaat over digitalisering om de patiënt te ondersteunen in zelfzorg”, zegt Chan. “Wat Vladan in het verlengde daarvan deed in zijn eigen praktijk vonden wij heel interessant, maar hij wilde verder met zijn eigen initiatief. Begrijpelijk, en bovendien is digitalisering slechts één aspect van wat ons voor ogen staat. De kern van ons idee was beginnende huisartsen ondersteunen om alle drempels weg te nemen die zij nu zo vaak ervaren om een eigen praktijk te starten.”

Behoefte aan flexibiliteit

Gesprekken met jonge huisartsen, gevestigde huisartspraktijken, zorggroepen, opleidingsinstituten en zorgverzekeraars leerden de drie dat technologie niet het probleem is. “Die is er gewoon”, zegt Chan, “daarvoor hoef je niet op zoek naar nieuwe oplossingen. Het echte probleem is enerzijds het huisartsentekort en anderzijds patiënten die de behoefte hebben om anders te worden geholpen. Zo werd ons uitgangspunt dat de toegang tot de huisarts digitaal moet kunnen zijn voor die patiënten die dit willen, maar dat de patiënt wel de keus moet kunnen blijven maken.”

Startende huisarts

Evodoc, dat dus de startende huisarts wil ondersteunen in praktijkhouderschap, heeft in Nijmegen-Noord de eerste stap gezet in samenwerking met een praktijk die is begonnen als nulpraktijk en moet uitgroeien tot een groepspraktijk met 10.000 patiënten. Chan: “De discussie die we voeren, is hoe we de praktijk zo strak mogelijk kunnen runnen, ervan uitgaand dat zij met twee huisartsen – een vast team met de juiste taakherschikking én ondersteund door digitalisering – samen 10.000 patiënten van goede persoonlijke zorg kunnen voorzien.”  

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *