Community Abonneren
×

Wachtlijstbemiddeling

Patiënten die op een wachtlijst staan voor een medisch-specialistische behandeling, kunnen terecht bij de afdeling wachtlijstbemiddeling van hun zorgverzekeraar. Dit kan weken wachttijd schelen voor de behandeling die iemand nodig heeft. Een gezamenlijke campagne van alle zorgverzekeraars mijnzorgverzekeraar.nl is erop gericht patiënten en zeker ook huisartsen beter bekend te maken met deze mogelijkheid.

Patiënten die op een wachtlijst staan voor een medisch-specialistische behandeling, kunnen terecht bij de afdeling wachtlijstbemiddeling van hun zorgverzekeraar. Dit kan weken wachttijd schelen voor de behandeling die iemand nodig heeft. Een gezamenlijke campagne van alle zorgverzekeraars mijnzorgverzekeraar.nl is erop gericht patiënten en zeker ook huisartsen beter bekend te maken met deze mogelijkheid.

Ook veel mensen die geen abonnement op het AD hebben, zullen de paginagrote advertentie van 29 juni op de achterpagina onder de kop ‘Sta jij op een wachtlijst?’ hebben gezien. De gezamenlijke zorgverzekeraars plaatsten deze in het kader van de actie mijnzorgverzekeraar.nl. Met deze al langer lopende actie vragen zij extra aandacht voor de wachtlijstbemiddeling waarmee zij hun verzekerden kunnen helpen.

De vragen waarmee mensen naar wachtlijstbemiddeling vragen, kan iedereen zich voorstellen. ‘Ik moet heel lang wachten op mijn knieoperatie en tot die tijd kan ik niet sporten. Kan ik ergens sneller terecht?’ of ‘Mijn werkgever wil liefst dat ik weer fulltime aan het werk ga en ik zelf ook. Maar die behandeling staat dat in de weg. Waar kan ik het snelst terecht?’. Maar: “Nog steeds weten niet zoveel mensen hiervoor de weg naar de zorgverzekeraar te vinden als wij graag zouden willen”, zegt Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland. “Voor de duidelijkheid: wij willen deze mensen niet sturen maar helpen. Natuurlijk zijn er mensen die graag bij hun vertrouwde arts of ziekenhuis willen blijven. Dat respecteren we. Ook voor mensen die hun zorgverzekeraar wel benaderen voor wachtlijstbemiddeling geldt dat de keuze om vervolgens wel of niet gebruik te maken van het geboden advies altijd bij henzelf ligt. Maar we weten wel dat de extra aandacht die we hier nu voor vragen echt heel goed werkt, en dus in een behoefte voorziet. Sinds we in november 2021 zorgbemiddeling meer onder de aandacht brengen via onze website mijnzorgverzekeraar.nl , heeft het aantal telefoontjes naar de afdelingen wachtlijstbemiddeling van onze leden een duidelijke stijgende lijn laten zien. En nu bezoeken zo’n honderd mensen per dag de website.”