Slimmer samenwerken om de eerstelijnszorg toegankelijk te houden

De eerstelijnszorg in Nederland staat onder druk door vergrijzing, personeelstekorten en groei van de bevolking. In de regio Eindhoven en de Kempen wordt daarom ingezet op slimmere samenwerking tussen zorgverleners. Met zogeheten Wijk-Up!-teams werken huisartsen, apothekers, wijkverpleging en het sociaal domein nauwer samen in de wijk. Dit vermindert versnippering, voorkomt dubbel werk en zorgt voor betere en snellere zorg voor inwoners.

Daarnaast ondersteunen regionale samenwerkingsverbanden (RESV’s) deze teams en helpen ze bij organisatie, capaciteit en afspraken tussen zorgpartijen. Ook wordt ingezet op het versterken van de organisatie per beroepsgroep en het stimuleren van zelf- en samenredzaamheid van inwoners, zodat de zorgvraag afneemt.

Met steun van ZonMw, landelijke subsidies en kennisuitwisseling via netwerken en onderzoek wordt gewerkt aan een toekomstbestendige, toegankelijke eerstelijnszorg.

Benieuwd naar het hele artikel? Download hem hier!