Senioren gaan digitaal: elkaar opvrolijken in de groepsapp

Senioren gaan digitaal in Heeze-Leende: na een cursus door vrijwilligers verbeteren ze hun fitheid of maken ze sociaal contact via bijvoorbeeld de smartphone.

Senioren gaan digitaal: elkaar opvrolijken in de groepsapp

Iedereen heeft de mond vol van preventie. Zo langzamerhand is de gemeenschappelijke opinie dat we volop moeten inzetten op initiatieven die gezondheidsproblemen voorkomen. Alleen zó kunnen we de stijgende zorgvraag afremmen, zorgverleners ontlasten en de gewenste zorgkwaliteit blijven bieden. In het magazine en op de website van De Eerstelijns hebben in de afgelopen periode ook vele kenners gehamerd op het belang van preventie: van zorgverleners tot vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappijen.

Smartphone

“En toch”, reageerde Cintha Bax op de website, “wordt preventie onvoldoende gezien. Denk eens vanuit de burger. Hoe kan die via de zorgverzekeraar gestimuleerd worden om preventief bezig te zijn?” Voor de redactie was dit aanleiding Bax uit te nodigen zich nader te verklaren. Zij was voorheen wethouder en gemeenteraadslid in Heeze-Leende. Tegenwoordig is Bax er onder meer projectgroepslid en cursusleidster binnen ZOEM, oftewel Zelfstandig Onbezorgd En Mobiel met je smartphone.

Eenzaamheidspreventie

Ze zegt: “De eerste fase is ouderen leren omgaan met de smartphone. Samen met een vrijwilliger gaat een oudere aan de slag met zijn eigen smartphone. Heel concreet: zo zet je het apparaat aan en uit, hier zit WhatsApp, op deze manier stuur je een appje, hiermee maak je een foto, zo kom je op internet terecht et cetera. Zeker tijdens de coronatijd hebben we gezien dat mensen baat hadden bij hun aangeleerde digitale vaardigheden. Ze vrolijkten elkaar op in de groepsapp; het was een vorm van eenzaamheidspreventie in coronatijd.”

Erger voorkomen

Zodra een deelnemer uit de voeten kan op een smartphone, komt hij in aanmerking voor ZOEM-fit. Bax: “Dit is een app met beweeginstructies. Je ziet bijvoorbeeld op een filmpje hoe je zittend in je stoel arm- en beenoefeningen kunt doen. Valdetectie hoort er ook bij: de telefoon is verbonden met een clip, bijvoorbeeld aan de kleding bevestigd, die een signaal geeft als de deelnemer valt. In eerste instantie gaat dit signaal naar een kind, kennis of buurman of -vrouw. Een van deze zogeheten nood-contactpersonen woont dichtbij. Je wilt niet dat iemand met een hersenbloeding pas de volgende dag wordt gevonden. Hoe eerder zorg wordt ingeschakeld na een val, hoe minder zorg vaak uiteindelijk nodig is op de langere termijn. Een nood-contactpersoon is snel ter plekke en kan erger voorkomen door actie te ondernemen.”

Financiering

In het begin ondersteunde de gemeente het initiatief. “Ze financierde toen onder meer ieders maandelijkse licentiekosten voor de app die nodig was”, zegt Bax. “Daar zijn we dankbaar voor, maar nu is het beëindigd. Wij willen dat nieuwe deelnemers financieel worden ondersteund, bijvoorbeeld als het gaat om de licentiekosten.”

Senioren digitaal

Naar aanleiding van senioren die digitaal gaan, zegt ze:: “Mijn vraag is: zien zorgverzekeraars dit soort waardevolle burgerinitiatieven? En kan het niet zó geregeld worden, dat verzekeraars mensen stimuleren preventief aan de slag te gaan? Ik ben 75 jaar en heb nog geen zorg nodig. Maar mijn zorgverzekeraar belt me niet met de boodschap: u bent nog vitaal, heeft u iets nodig om dat zo te houden en eventuele zorg in de toekomst te voorkomen? Dat zit niet in het systeem. Maar als ik morgen een lelijke val maak of een herseninfarct krijg en de zorgverzekeraar moet hoge behandelkosten vergoeden, tekenen ze bij het kruisje. Dát zit wel in het systeem.”