Congres Abonneren
×

Consult huisarts van vijftien minuten in Afferden

Consulten van Hans Peter Jung, huisarts in Afferden, duren vijftien in plaats van tien minuten. Zo kan hij ‘het goede gesprek’ voeren.

Meer tijd voor de patiënt nemen leidt tot minder belasting voor de huisartspraktijk. Dat klinkt tegenstrijdig, maar Hans Peter Jung, huisarts in Afferden, heeft bewezen dat het zo werkt. Hoe kwam hij hiertoe? Het is een zeer persoonlijk verhaal: na de dood van zijn dochtertje kwam Jung tot het besef dat hij zich nog uitsluitend moest bezighouden met dingen die hem energie geven, ook in het werk.

Dat werk in de huisartspraktijk was in de loop der jaren steeds drukker geworden. En Jung had gemerkt dat dan maar weer een nieuwe collega aannemen niet had geholpen om die druk te verminderen. Dus koos hij voor een radicale wending: praktijkverkleining en consulten van vijftien minuten om tijd te hebben voor gesprekken op basis van het gedachtegoed van positieve gezondheid. Zorgverzekeraar VGZ geloofde in zijn idee en bood hem ruimte voor een ander financieringsmodel – een vast bedrag per patiënt per jaar in plaats van vergoeding per verrichting – om de nieuwe aanpak mogelijk te maken, via een innovatiegerichte beleidsregel van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het verschil maken

Het toeval werkte mee: VGZ wilde zijn medewerkers en bestuurders werkbezoeken in de zorgpraktijk laten doen. Bestuurder Marjo Vissers liep met Jung mee. Bij twee kankerpatiënten die nog slechts enkele weken te leven hadden, zag ze hoe die toch zeiden een goede kwaliteit van leven te ervaren. “Ze zag wat voor verschil het maakt als je vanuit dat uitgangspunt contact met patiënten kunt hebben”, zegt Jung.

Consult huisarts

In de langere consulten verplaatste Jung het zwaartepunt van praten over zorg naar praten over positieve gezondheid overeenkomstig de definitie van Machteld Huber. Dat vereiste ook uitleg aan de patiënten, want die bezoeken de praktijk met een beeld van wat ze denken nodig te hebben. Jung: “Dan vind ik het mooi om de vraag te stellen: wat denk je daarmee te bereiken? De vraag om een scan of een onderzoek heeft altijd te maken met een klacht waarvan iemand af wil, maar ik wil weten: waar wil je naartoe? Wat brengt het je als je bijvoorbeeld van die hoofdpijn verlost bent? Als het antwoord dan is ‘Minder spanning en ruzie thuis’, heb je een opening om die scan of dat onderzoek even te laten zitten en een ander – veel waardevoller – gesprek te voeren.”

Hier ziet u een filmpje over de ideeën en praktijkvoering van huisarts Hans Peter Jung.

Meer tijd voor de patiënt nemen leidt tot minder belasting voor de huisartspraktijk. Dat klinkt tegenstrijdig, maar Hans Peter Jung, huisarts in Afferden, heeft bewezen dat het zo werkt. Hoe kwam hij hiertoe? Het is een zeer persoonlijk verhaal: na de dood van zijn dochtertje kwam Jung tot het besef dat hij zich nog uitsluitend moest bezighouden met dingen die hem energie geven, ook in het werk.

Dat werk in de huisartspraktijk was in de loop der jaren steeds drukker geworden. En Jung had gemerkt dat dan maar weer een nieuwe collega aannemen niet had geholpen om die druk te verminderen. Dus koos hij voor een radicale wending: praktijkverkleining en consulten van vijftien minuten om tijd te hebben voor gesprekken op basis van het gedachtegoed van positieve gezondheid. Zorgverzekeraar VGZ geloofde in zijn idee en bood hem ruimte voor een ander financieringsmodel – een vast bedrag per patiënt per jaar in plaats van vergoeding per verrichting – om de nieuwe aanpak mogelijk te maken, via een innovatiegerichte beleidsregel van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Het verschil maken

Het toeval werkte mee: VGZ wilde zijn medewerkers en bestuurders werkbezoeken in de zorgpraktijk laten doen. Bestuurder Marjo Vissers liep met Jung mee. Bij twee kankerpatiënten die nog slechts enkele weken te leven hadden, zag ze hoe die toch zeiden een goede kwaliteit van leven te ervaren. “Ze zag wat voor verschil het maakt als je vanuit dat uitgangspunt contact met patiënten kunt hebben”, zegt Jung.

Consult huisarts

In de langere consulten verplaatste Jung het zwaartepunt van praten over zorg naar praten over positieve gezondheid overeenkomstig de definitie van Machteld Huber. Dat vereiste ook uitleg aan de patiënten, want die bezoeken de praktijk met een beeld van wat ze denken nodig te hebben. Jung: “Dan vind ik het mooi om de vraag te stellen: wat denk je daarmee te bereiken? De vraag om een scan of een onderzoek heeft altijd te maken met een klacht waarvan iemand af wil, maar ik wil weten: waar wil je naartoe? Wat brengt het je als je bijvoorbeeld van die hoofdpijn verlost bent? Als het antwoord dan is ‘Minder spanning en ruzie thuis’, heb je een opening om die scan of dat onderzoek even te laten zitten en een ander – veel waardevoller – gesprek te voeren.”

Hier ziet u een filmpje over de ideeën en praktijkvoering van huisarts Hans Peter Jung.