Motiverende gespreksvoering voor professionals in de zorg

Vanuit Ondernemende Maatschap geef ik samen met mijn collega Paul Wormer trainingen aan professionals in de zorg. Laatst gaven we een training Motiverende Gespreksvoering (MGV) aan een groep van zo’n 20 professionals in een groot gezondheidscentrum.

Het was hard werken voor de deelnemers om het onder de knie te krijgen, maar het harde werken werd dan ook wel beloond. We konden een heel aantal eye openers bespeuren. Wat denk je van: weerstand is geen eigenschap van de cliënt, maar een gevolg van een actie van de hulpverlener. Dus: bij ‘een patiënt met veel weerstand’ is het slim je af te vragen, wat in jouw doen en laten deze weerstand opgeroepen heeft.

Hetzelfde, en dan in positieve zin, geldt voor motivatie: ook motivatie is niet zozeer een eigenschap die een patiënt wel of niet heeft, maar vooral: een resultaat van jouw gespreksvoering als professional.

MGV doet recht aan de constatering dat de patiënt met een chronische ziekte, nadat de medische aspecten van zijn ziekte geadresseerd zijn,  vooral behoefte heeft aan begeleiding op het gebied van lifestyle. Deze begeleiding van life style vergt andere vaardigheden dan de medische vaardigheden. Ook doet MGV recht aan de constatering dat in het geval van een chronische ziekte de patiënt en niet de professional de autoriteit is. Dat vergt omdenken, en daar droeg deze cursus toe bij.

Prettige bijwerking van de training: het deed de groep professionals erg goed om samen – in company – te trainen, elkaar beter te leren kennen en uit te wisselen over het dagelijkse werk.

 Cora Vlasblom, Vlasblom advies en projectmanagement