Corona Check: lessen leren over digitale zorg

De Corona Check heeft ons belangrijke lessen geleerd over digitale zorg. Dat schrijft Daan Dohmen, founder en CEO van Luscii, in een column over zorgtechnologie.

Corona Check: lessen leren over digitale zorg
Verder lezen? Hier kunt u inloggen.

Dohmen: “De zorg investeert nu veel in patiëntportalen en persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo’s). In de ontwikkeling van toepassingen is beeldbellen een voor de hand liggende eerste stap en daarvan is in de coronacrisis ook veel gebruikgemaakt. Mooi natuurlijk, maar een nog interessantere (vervolg)stap is zorgprocessen echt slimmer maken en zelfs onnodige zorgmomenten voorkomen.”

Schaalgrootte vereist

Hij legt uit: “Dan komt de toepassing van artificial intelligence om de hoek kijken, omdat dit het mogelijk maakt op te schalen zonder dat het arbeid vergt. De Corona Check heeft ons wat dit betreft een goed beeld gegeven van wat wel en niet werkt. Dat heeft alles te maken met de manier waarop die is ontwikkeld en de manier waarop het gebruik is opgeschaald. In de afgelopen maanden hebben we samen met het Amsterdamse OLVG keihard en onder hoge tijdsdruk gewerkt aan die app. De ontwikkeling heeft ons belangrijke lessen geleerd, vooral dat een dergelijke ontwikkeling voor digitale zorg schaalgrootte vereist en dus een samenwerkingsverband dat groter is dan een behandelaar of regionale praktijk.”

Corona Check

We weten al langer dat digitaal contact tussen arts en patiënt in een aantal gevallen een alternatief kan zijn voor fysiek contact, schrijft Dohmen in zijn column over de Corona Check. “De coronacrisis heeft dit gegeven enorm uitvergroot. Ook hiervan kunnen we veel leren voor hoe we hier in de toekomst mee omgaan. Als hierin nu zorgvuldige stappen worden gezet, kunnen we bewerkstelligen dat fysiek contact wordt beperkt tot die zorgvragen waarbij dit voor beide partijen – arts en patiënt – daadwerkelijk van meerwaarde is.”