ZorgRank verrast verwijzers met opties voor best passende vervolgzorg

Zorgbemiddelaars van verwijsbureau Tipp en huisartspraktijken van ZIO werken nu een aantal weken met ZorgRank. ZorgRank is een algoritme (rekenkundig model) dat is ontwikkeld binnen project Gepast Verwijzen.

Zorgrank

Het geeft een persoonlijk advies voor de best passende Medisch Specialistische Vervolgzorg. ZorgRank is ingebed in de Zorgnavigator van Tipp. Relatiemanager Linda Wijnen-Smeets en zorgbemiddelaar Esther Janssen delen hun ervaringen tot zover.
Hoe is het om te werken met ZorgRank (via de Zorgnavigator)?

Linda: Het was wel even wennen! We zijn in één keer overgegaan. Ik zou een week meelopen op het kantoor van Tipp om de zorgbemiddelaars te laten zien hoe de tool werkt en om vragen te beantwoorden. De zorgbemiddelaars stelden in het begin veel vragen maar na twee dagen was iedereen gewend en was ik eigenlijk overbodig. Een goed teken dus!

Het was leuk en goed om te zien dat iedereen het werken met de tool snel onder de knie had. Waar de uitdaging bleek te liggen is in het denkpatroon. De zorgbemiddelaars zijn gewend om sommige ziekenhuizen altijd voor te stellen als optie. Terwijl ze deze nu opeens niet terugzien bij bepaalde zorgvragen omdat nu behalve afstand ook kwaliteit en wachttijd meewegen. In plaats daarvan zien ze opties waar ze zelf niet aan gedacht hadden, die bijvoorbeeld iets verder weg zijn (reisafstand).

Esther: Het was in het begin wel even omdenken inderdaad want we waren een bepaalde manier van werken gewend. Ik weet als zorgbemiddelaar natuurlijk veel over opties voor vervolgzorg maar ik was ook veel tijd kwijt met zoeken naar informatie. Met ZorgRank is die informatie met een paar klikken beschikbaar.

“Voorheen was ik veel tijd kwijt aan het zoeken naar informatie. Door ZorgRank heb ik in een paar klikken een volledig overzicht in kwaliteit, wachttijd en reisafstand.”

Esther Janssen, zorgbemiddelaar Tipp

Is het contact met patiënten veranderd?

Esther: Het is fijn dat ik patiënten nog beter kan helpen omdat ik nu meer informatie heb. Veel patiënten staan open voor een gesprek over wat ze belangrijk vinden. Ik vraag dan hoe belangrijk ze kwaliteit, wachttijd of reistijd vinden. Met behulp van ZorgRank kan ik gemakkelijk de verschillende opties vergelijken, voorleggen en een advies geven. Soms komen daar verrassende opties uit waar ik zelf niet aan had gedacht. De patiënt kiest ten slotte zelf de meest passende optie.

Linda: Verder had ik verwacht dat patiënten vragen zouden over de nieuwe werkwijze, bijvoorbeeld over wat er bedoeld wordt met kwaliteit. Maar eigenlijk gingen ze er heel makkelijk in mee. Er loopt nu een onderzoek waarin we vragen naar de ervaringen van patiënten met de nieuwe werkwijze dus ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

“Ik zie opties waar ik zelf niet aan had gedacht.”

Esther Janssen, zorgbemiddelaar Tipp

Hoeveel verwijzingen zijn er inmiddels via ZorgRank gelopen?

Linda: Alle zorgbemiddelaars van Tipp maken gebruik van de Zorgnavigator en dus van ZorgRank. Ook gebruiken steeds meer huisartsenpraktijken van ZIO de tool. Sinds 1 oktober tot en met 16 december is ZorgRank bij 1.264 verwijzingen geraadpleegd.’
Hoe gaan jullie ZorgRank verder introduceren bij de huisartspraktijken van ZIO?

Linda: We zijn begonnen met 10 praktijken en met de overige praktijken ben ik afspraken aan het inplannen. Ik bezoek alle praktijken persoonlijk en geef dan uitleg over de tool, dit werkt voor mijn gevoel veel beter dan een handleiding sturen. Vaak was een kwartiertje oefenen namelijk al voldoende. Tijdens die bezoeken nam ik ook altijd gelijk de poster en folders mee zodat die in de wachtkamer gehangen konden worden. Het filmpje over de Zorgnavigator wordt standaard afgespeeld op de schermen in de wachtkamer in alle praktijken.

Ik merk dat het nog wel een uitdaging is voor huisartsen om ZorgRank te integreren in bijvoorbeeld hun ochtendspreekuur. Omdat het dan vaak erg druk is, werken huisartsen veel met automatische handelingen. Hoewel verwijzen via ZorgRank niet meer tijd kost, is het toch een andere manier van werken en dat is natuurlijk wennen. Dit is jammer maar heel begrijpelijk.

Daarom neem ik af en toe contact op om te vragen hoe het gaat of om eventuele vragen te beantwoorden. Ook wordt er in elke nieuwsbrief aandacht aan besteed. En natuurlijk hoop ik dat enthousiaste huisartsen hun ervaringen gaan delen zodat dit andere huisartsen stimuleert om het ook eens te proberen.

Worden ZorgRank en de Zorgnavigator nog verder doorontwikkeld?

Linda: Zowel de Zorgnavigator als ZorgRank worden de komende tijd nog verder doorontwikkeld. Zo zijn we de gebruikservaring van de Zorgnavigator aan het optimaliseren. Ook voegen we in ZorgRank nog meer informatie toe: contracteringsinformatie, patiënttevredenheidscores. Wat verder een mooie doorontwikkeling wordt, is dat ZorgRank niet meer alleen op basis van specialisme gaat verwijzen, maar ook op basis van klachten. Hiermee wordt het advies dus nog specifieker en persoonlijker.