Event Abonneren
×

Patiëntgegevens altijd paraat op de huisartsenpost

Patiëntgegevens altijd paraat op de huisartsenpost: huisartsenorganisatie HKN heeft een belangrijke stap in deze richting gezet met de keuze voor HealthConnected. “Wat zou het fijn zijn als ik hier op de huisartsenpost de gegevens van de patiënt gemakkelijk kan opvragen en dossiergegevens eenvoudig digitaal kan uitwisselen.” Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) heeft in september een belangrijke stap gezet […]

Patiëntgegevens altijd paraat op de huisartsenpost: huisartsenorganisatie HKN heeft een belangrijke stap in deze richting gezet met de keuze voor HealthConnected.

“Wat zou het fijn zijn als ik hier op de huisartsenpost de gegevens van de patiënt gemakkelijk kan opvragen en dossiergegevens eenvoudig digitaal kan uitwisselen.” Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN) heeft in september een belangrijke stap gezet richting de door triagisten en huisartsen gewenste situatie door, als eerste huisartsenpost in Nederland, te kiezen voor HealthConnected.

Gekoppeld aan ZorgDomein
Huisartsen en triagisten van HKN Huisartsen werken sinds september met het nieuwe HAPIS (Huisartsenpost Informatie Systeem). “Ze zeggen unaniem dat het systeem intuïtief werkt”, vertelt beleidsmedewerker ict Hans de Wit. “Daarmee bedoelen ze dat de software de denk- en werkmethode van een huisarts en triagist op een natuurlijke manier ondersteunt en dat de software op een logische wijze het zorgtraject volgt. Verder wordt het als een voordeel ervaren dat het HAPIS is gekoppeld met ZorgDomein.”

Implementatie
Implementatie van software gaat vrijwel altijd gepaard met hobbels en onverwachte uitdagingen. Het HAPIS bij HKN vormde geen uitzondering. Algemeen directeur Paul Witteman van HealthConnected: “Het EDIFACT-berichtenverkeer is het meest bewerkelijk gebleken, maar het is in orde gekomen. Verder leiden gebruikerservaringen en aanvullende wensen vanuit de organisatie altijd tot aanvullende werkzaamheden tijdens een implementatie.”

Drie systemen integreren 
De implementatie van het HAPIS is mogelijk een stap op weg naar nóg meer voordelen. Witteman: “HealthConnected heeft een integrale visie. De drie systemen voor eerstelijnszorg worden volledig geïntegreerd: het Huisartsenpost Informatie Systeem, Keten Informatie Systeem (KIS) en Huisartsen Informatie Systemen (HIS). Dat moet de efficiency verhogen: minder tijd kwijt aan registratie en administratie en de kwaliteit en veiligheid van zorg verbeteren.” 

Patiëntgegevens
HealthConnected is een ict-platform voor de eerstelijnszorg. Het is een integraal platform voor huisartsenposten, huisartsenpraktijken en de eerstelijnsketenpartners van de huisarts. Procesondersteuning, standaardisatie en koppelbaarheid met andere systemen zijn speerpunten van HealthConnected. Lees hier het artikel uit De Eerstelijns over het elektronisch patiëntendossier voor regionale eerstelijnszorg dat HealthConnected biedt. In dit dossier staan alle patiëntgegevens op één plek bij elkaar. Verschillende zorgverleners hoeven daardoor niet steeds dezelfde gegevens uit te vragen bij de patiënt.

Auteur: Gerben Stolk