Community Abonneren
×

Corona: netwerkplatforms zorgverleners

Corona en netwerkplatforms: de Covid-19-crisis heeft ertoe geleid dat zorgverleners ‘over de muren heen’ laagdrempelig informatie uitwisselen via een app.

Corona: netwerkplatforms zorgverleners

In verschillende GGD-regio’s zijn in antwoord op de coronacrisis netwerkplatforms gestart. Hier kunnen huisartsen, GGD-artsen, longartsen, revalidatieartsen, microbiologen, specialisten ouderengeneeskunde, geriaters en internist-infectiologen ‘over de muren heen’ laagdrempelig informatie uitwisselen via een app. Een van die regio’s is Utrecht. Over toekomstige benutting na de Covid-19-crisis wordt al volop nagedacht.

Prisma-app

Soms is een crisis nodig om iets voor elkaar te krijgen. Huisarts Albert van der Veer (huisartsenpraktijk Orionlaan Bilthoven) was al bekend met de landelijke Prisma-app, waarmee huisartsen en medisch specialisten via de messenger Siilo digitaal en cross-disciplinair samenwerken.

Hij vertelt: “Het zou mooi zijn als we dit lokaal ook konden doen, hadden we in onze regio-organisatie Unicum al vaker tegen elkaar gezegd. Toen de coronacrisis begon, zag ik een kans, maar kreeg ik te horen: in crisistijd gaan we geen nieuwe dingen opzetten. Dus ben ik gewoon met een paar collega’s bottom-up begonnen. Ik wist uit ervaring hoeveel tijd het kan kosten om bij een vraag de juiste persoon aan de lijn te krijgen in het ziekenhuis of bij de GGD. De GGD reageerde enthousiast op ons verzoek tot deelname en de ziekenhuizen in Utrecht en Nieuwegein ook. Inmiddels (begin mei, red.) gebruiken zo’n 350 huisartsen het platform en vijftig medisch specialisten.”

Zes tegels

De app bevat zes ‘tegels’. Er is een tegel voor alle corona gerelateerde vragen van de arts aan de GGD, bijvoorbeeld over wat te doen bij een uitbraak in een praktijk. De tweede tegel ‘Covid-team Utrecht’ is de plaats waar medisch-inhoudelijke vragen kunnen worden gesteld aan medisch specialisten. “Denk bijvoorbeeld aan vragen over vernevelen of over de waarde van een beschikbare test”, zegt Van der Veer.

Centrale crisisteam

De tegel ‘nieuws’ vult hij vooral zelf. “Feitelijk alles wat de huisarts ook in zijn mailbox krijgt vanuit het centrale crisisteam”, zegt hij. “Maar dan op één plaats verzameld en met ruimte voor vragen van huisartsen die collega’s kunnen beantwoorden. Af en toe vullen we dit nog aan met vanuit huisartsgeneeskundig perspectief relevante informatie. Deze tegel biedt bijvoorbeeld ook informatie over het standpunt van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde over het weer open gaan van de scholen. Huisartsen krijgen daar veel vragen over.” De tegel ‘extramurale specialisten’ is gericht op specialisten ouderengeneeskunde en revalidatieartsen. “Daarop is nu nog niet zoveel activiteit”, zegt Van der Veer, “maar we verwachten dat daar op het gebied van herstel nog veel vragen gaan komen.”

Contactenlijst

De laatste twee tegels zijn ‘mijn vragen’ (de verzamelplaats voor vragen die je als huisarts hebt gesteld of waar je een reactie op hebt gegeven) en ‘contacten’, de contactenlijst waarmee iedere aangesloten arts individueel met een andere aangesloten arts in dialoog kan.

Netwerkplatform corona

Blijft het gebruik van het netwerkplatform beperkt tot informatie-uitwisseling over corona? “Dat verwacht ik zeker niet”, zegt Van der Veer. “Het is nu nog vers, we zijn er op 8 april heel hands-on mee begonnen. Maar we zien al dat het goed in te passen is in de workflow van huisartsen en medisch specialisten – ik kan me niet zo snel een alternatief voorstellen waarmee dit net zo goed kan – en dan kun je het natuurlijk ook breder toepassen, voor vragen over de reguliere zorg dus. En dan kan het binnen de regio een rol gaan spelen in substitutie van zorg en meer gerichte verwijzingen.”

Lees hier meer over digitalisering.