Community Abonneren
×

Zelfzorg en de uitdaging voor de drogist

Het Nivel-rapport Staat van de zelfzorg en de rol van de drogist vormde de basis voor het congres dat het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en De Eerstelijns onder dezelfde naam hielden op 16 juni in de Bossche Verkadefabriek. Het werd ingevuld als een open uitnodiging tot samenwerking tussen drogist, huisarts en apotheek. Maar de drogist werd ook uitgedaagd om zijn waarde te bewijzen.

De positie van de drogist komt onder druk te staan als het ministerie van VWS haar voorgenomen wetswijziging doorzet om zelfzorggeneesmiddelen niet langer alleen bij de apotheek en drogist beschikbaar te stellen, maar ook via supermarkten en bouwmarkten. De drogist zou in dit plan via een tablet beschikbaar moeten zijn om vragen van klanten te beantwoorden. Zowel Joyce Hageman (Kruidvat), Mia Koning (Etos) als Gerben Boogaard (DA) maakten direct bij de start van het congres duidelijk hier een gevaar in te zien. De vraag is immers of iedere consument wel de tablet zal gebruiken om advies te vragen over zelfzorg, of voldoende digivaardig is om dit te doen. En dat advies is cruciaal, stelden zij alle drie, want zelfzorg is niet zonder risico’s en de drogist weet precies wanneer het nodig is de consument te adviseren naar zijn huisarts te gaan.

Zowel het belang als het thema van deze congresdag waren daarmee meteen helder: dit is hét moment voor de drogist om zijn plaats in het zorgveld te bepalen en zijn waarde te bewijzen. Aan de waardering die consumenten voor de drogist hebben, ligt het niet. “Zij hebben veel vertrouwen in ons”, zei Hageman. “Met ons advies kunnen we er bovendien vaak voor zorgen dat iemand niet naar de huisarts hoeft, waarmee we dus de huisartsenzorg ontlasten.” Boogaard: “Met de vraag ‘Waarom wilt u het gebruiken’ kom je veelal al direct in gesprek.” Hij uitte zijn twijfel of dit online via een tablet ook goed lukt.

Hele artikel lezen? Download het hier!